Jarosław Hebel
  załącznik dla nauczycieli
 

ZAŁĄCZNIK DO PROGRAMU

Ważne wiadomości o cukrzycy dla nauczycieli i wychowawców


1. Podczas pobytu w szkole uczeń może się źle poczuć.

Może to być związane z wystąpieniem:

a) zbyt niskiego stężenia glukozy we krwi - niedocukrzenia (hipoglikemii) poniżej 70 mg/dl .

Objawiać się to może osłabieniem, zblednięciem, potami, drżeniem rąk i nóg, bólem głowy, brzucha, zaburzeniami widzenia, nieuzasadnioną agresją lub uporem, nielogicznymi odpowiedziami na pytania, zmianą pisma (bazgranie), a nawet utratą przytomności. Niedocukrzenie może być wywołane niespożyciem o właściwej porze posiłku lub zwiększoną aktywnością fizyczną bez uprzedniego przygotowania. Należy wówczas:

• jeżeli uczeń jest przytomny – powinien spożyć słodki płyn ( np. sok owocowy w kartoniku ) lub kostkę cukru albo cukierek. Jeśli objawy nie ustępują po ok. 10 minutach, to konieczna jest natychmiastowa pomoc lekarza lub pielęgniarki;

• jeżeli uczeń stracił przytomność – to należy wstrzyknąć ampułkę glukagonu domięśniowo, wezwać pogotowie i poinformować rodziców dziecka. Podanie glukagonu to ratowanie ludzkiego życia!  Ze względów formalnych (brak jednoznacznych przepisów) lepiej, gdyby nauczyciel był odpowiednio przygotowany i miał wyraźną zgodę rodziców na takie działanie. 

b) zbyt wysokiego stężenia glukozy we krwi (hiperglikemii).

Objawia się ono wzmożonym pragnieniem, częstym oddawaniem moczu (uczeń z cukrzycą powinien mieć możliwość korzystania z toalety nawet w trakcie lekcji), sennością, bólem głowy lub brzucha. Należy wówczas jak najszybciej oddać ucznia pod opiekę rodziców.

2. Podczas egzaminów wskutek przebytej hipoglikemii (niedocukrzenia) uczeń może osiągnąć gorsze wyniki.

Uczeń winien mieć możliwość ponownego zdawania egzaminu czy pisania pracy klasowej lub sprawdzianu, gdyż trudno jest osiągnąć pełną koncentrację przez następnych kilka godzin od wystąpienia objawów niedocukrzenia (hipoglikemii).


3. Podczas wyjazdów klasowych (grupowych) warto wiedzieć:

a) badanie stężenia glukozy we krwi.

Zwykle wystarcza od dwóch do czterech pomiarów stężenia glukozy we krwi w ciągu dnia, jednak niektórzy mogą potrzebować częstszej kontroli. Podczas dnia stężenia glukozy we krwi powinny się utrzymywać w granicach od 5 do 8 mmol/l ( od ok. 90 do 140 mg/dl) przed posiłkami. Ważne, aby nie były zbyt niskie.
Należy zawsze przed snem kontrolować stężenie glukozy we krwi, aby było nie za niskie – od 6 do 8 mmol/l (od ok.110 do 140 mg/dl).
Jeżeli jest niższe, to uczeń powinien zjeść dodatkową przekąskę i dodatkowo skontrolować stężenie glukozy we krwi w nocy.
Jeżeli jest zbyt niskie lub za wysokie, to należy niezwłocznie skontaktować się z rodzicami lub oddziałem dziecięcym w celu uzgodnienia właściwego postępowania.

b) żywienie i napoje.

Uczniowie z cukrzycą nie wymagają specjalnego pożywienia. Powinni jeść normalną, zdrową żywność i niewielkie ilości słodkich ciasteczek, deserów czy napojów bez zawartości cukru.
Poza trzema posiłkami głównymi uczniowie z cukrzycą powinni dodatkowo spożywać przekąski rano, po południu i przed snem. Należy przestrzegać pór posiłków. Pamiętaj, że zwiększona aktywność fizyczna często obniża stężenia glukozy we krwi. Stąd uczeń może wymagać spożywania dodatkowych posiłków, a nawet zmniejszenia dawek insulin. Na wycieczce uczeń powinien mieć dodatkową porcję prowiantu „na wszelki wypadek”- mogą to być słodycze, soki , kanapki.


c) insulina.

Insulina zwykle podawana jest przed głównymi posiłkami - śniadaniem, obiadem i kolacją, najlepiej na 30 min. przed spożyciem posiłku. Insulina nie powinna być przechowywana w temperaturach poniżej 0 stopni Celsjusza i powyżej 25 stopni. Najlepiej przewozić ją w specjalnie przeznaczonych do tego celu opakowaniach.

d) choroba lub gorączka.

Choroba i podwyższona temperatura ciała mogą wpłynąć na stężenie glukozy we krwi i stan ogólny chorego. Należy najszybciej, jak to tylko możliwe, zabrać ucznia do lekarza w celu rozpoznania choroby i rozpoczęcia właściwego leczenia. Skontaktuj się wówczas z rodzicami i Poradnią Cukrzycową.

Przy wyjazdach zagranicznych pamiętać należy o zabraniu koniecznego zaświadczenia o cukrzycy ucznia.



 
  Dzisiaj stronę odwiedziło już 1 odwiedzającytutaj! Copyright  
 
=> Chcesz darmową stronę ? Kliknij tutaj! <=